Posted on Geef een reactie

Verslag van een installatie

Afgelopen zaterdag (3 maart 2018) heeft een klant 3 van onze producten geĆÆnstalleerd, een verslag:

Beste Martijn,

Na vorige week de bestelling te hebben ontvangen ben ik ondanks het frisse weer (er lag 5cm sneeuw op mijn schip) naar de haven gegaan. Los van het feit dat ik even wilde kijken of de vorst nog schade had veroorzaakt die ik dan direct op kon lossen was ik heel nieuwsgierig naar de werking van de producten op mijn systeem:

Raymarine AXIOM 9″
2 x i70s
Volvo D1-30 130S
(er zit nog veel meer op mijn schip, maar dat is niet relevant)

Ik had een SeaTalkNG backbone kabel en zo’n koppelstuk waar de drie producten op kunnen. Geweldig om deze te kunnen krijgen met SeatalkNG aansluitingen! (Barometer Sensor, Luchtvochtigheid Sensor en J1939 Motor koppeling).

De installatie was dus heel erg simpel! kabeltje los in de SeaTalkNG backbone, de boel ertussen monteren en de Motor koppeling tussen de motor en de toerenteller en klaar in 10 minuten.

Nu maakte ik de fout om met de Axiom te beginnen en ik liet deze zoeken naar een Motor, Deze functie bleek achteraf voor de motor interface van Raymarine te zijn. Uiteindelijk kwam de data gewoon op Dashboard pagina van de Axiom zonder verdere configuratie. Ook op beide i70s instrumenten kwam de data direct binnen, al zagen deze 2 motoren.

De standaard instelling van de motor koppeling geeft 2 motoren weer. Door middel van de handleiding en een microSD kaartje was dit snel verholpen. De huidige configuratie uitlezen, bestand editen (ENGINE_1=OFF) met een tekstverwerker, opslaan als YDEG.CFG, en kaartje in de motorkoppeling steken en klaar! Omdat het ondertussen toch wel weer een beetje fris begon te worden heb ik de meeste meetgegevens alleen bekeken via de opties “gegevens bekijken” en niet direct alles op een aparte pagina gezet.

Alles werkte precies zoals ik verwachtte, “plug en play” en zonder gedoe. a.s. weekeinde alles netjes afwerken en de gegevens pagina netjes instellen. Hierbij een foto waar je het toerental, motoruren en koelwater temperatuur ziet op een i70s.

Volvo Penta via YDEG-04 op Raymarine i70s

Ik ben in ieder geval helemaal blij! goede producten, duidelijk en simpel te installeren en goedkoper dan concurrerende producten! Voor minder dan een motor koppeling elders heb ik nu ook een digitale barometer, luchttemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en dauwpunt informatie op mijn stuurstand.

Met vriendelijke groet,

Martijn (achternaam weggehaald door Slimschip.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *