SY Floki

  • Eerste update, stopcontacten!

    Toen we dit schip kochten was er een walstroom aansluiting, deze is direct gekoppeld aan de 24V acculader en een extra stopcontact, de acculader, jawel zit in de motor ruimte!

    Uiteraard gaat dit allemaal op zijn kop maar uiteindelijk is het toch wel handig als het en der stopcontacten zitten, in de kombuis voor dingen als een magnetron, waterkoker en tosti ijzer.

    Omdat het interieur van de boot is gemaakt van multiplex panelen, zijn er een aantal inbouwdozen gekocht. Eerst boor je een gat van 76mm, de hollewanddoos plaatst je in het gat en met een schroevendraaier zet je ze vast doordat er klemmetjes naar voren komen, geschikt voor vele dikten.

    Heet meeste gedoe was natuurlijk het kabel trekken, daar zijn uiteindelijk wel de nodige uurtjes in gaan zitten. Op zich zit er genoeg ruimte tussen de romp en het interieur, maar het is verrassend hoe je aan de ene kant de kabel er zo doorsteekt en aan de andere kant uren zoet bent. Voor dezelfde afstand. Vooralsnog denk ik dat het wel iets met de rotatie van de aarde te maken heeft want anders kan ik het ook niet verklaren.

    Alle kabels van voorkajuit en kombuis lopen nu naar een plek achter de wand bi) de navigatie tafel, -daar komt ook nog een dubbel stopcontact- naar zo’n waterdichte doos met wartels. Van daaruit loopt er één kabel naar de motorruimte en is er tijdelijk een stekker gemonteerd. Alles met een beetje overlengte en verder keurig gegroepeerd om zo tot kabelbomen gemaakt te kunnen worden. Later komt er uiteraard een groepenkast met zekeringen, apart voor kombuis en hutten maar, we weten nog niet waar de lader/omvormer geplaatst gaat worden.

    Floki heeft een 24v systeem en we hebben ook tijdelijk, losjes twee van die USB laad stopcontacten geplaatst, eigenlijk moet dat direct USB-C worden maar die hadden ze niet op 24V. In ieder geval kunnen we tijdens het klussen nu de telefoons opladen, heeft de laptop een plek om aan de lader te hangen en hebben we nu in iedere hoek bij de banken een stopcontact. Ook handig voor het bijladen van accu gereedschap. En we hoeven niet meer met een kabelhaspel (afgerold!) rond te zeulen voor een tosti!

    Langzaam gaat het wat frisser worden, de volgende keer maken we de stopcontacten af en gaan we eens kijken waarom de Ebersprächer kachel het niet doet. Het hele elektrische systeem zit vol met kroonsteentjes en gaan we dus vervangen. De kachel krijgt geen spanning en we zullen hem eens van binnen inspecteren en schoonmaken.

  • SlimSchip koopt boot

    SlimSchip heeft na een lange zoektocht een boot gevonden! Boten genoeg zou je zeggen maar we zochten iets speciaals, niet te klein, niet te groot, klassiek maar niet over de datum, een beetje eigenwijs, goed genoeg om er iets moderns van te maken etc.

    We hebben alles gevonden in een Nordia van Dam 41 uit 1979, een 41 voet (12,5m) stalen zeiljacht. Dit wordt ons varend lab en onze demo boot. We gaan haar voorzien van alle technische snufjes die we maar kunnen bedenken. Om zo te laten zien wat allemaal mogelijk is. We zijn druk aan het plannen en uiteraard komen veel van onze eigen spullen erin. Maar er zijn ook een aantal zaken die wij niet zelf leveren en daar zoeken wij leveranciers die mee willen werken aan onze varende “showroom”. heeft u een idee neem contact met ons op.

    Het doel is om een zo zelfvoorzienend zeewaardig jacht te maken met:
    – Navigate, alles erop en eraan, stuurautomaat, radar, MFD’s AIS etc.
    – Digitaal schakelen en automatiseren, bediening vanaf kaartplotter.
    – 3D sonar.
    – Watermaker, warm water, nieuwe leidingen.
    – Permanent 220v, zonnepanelen.
    – Binnen verlichting voor overdag en s’nachts varen.
    – Permanente internet verbinding en bediening/monitoring op afstand.
    – Digitaliseren van de analoge motor.
    – Waterzuivering voor zwart water (Mogelijk eigen ontwikkeling).
    – hoogwaardige modernisering van het interieur.
    – Zeilen en tuig zinvol vernieuwd (nee geen grootzeil wat de mast in gaat).
    – Kombuis voorzien van alle gemakken, magnetron, inductie koken. etc.
    – Een alternatief voor de buiskap en afneembare kuiptent bedenken.

    Alle bovenstaande punten moeten respectvol zijn naar de boot toe en zoveel mogelijk de uitstraling versterken. Ja er mag reclame op! het mag best duidelijk zijn dat dit een demo boot is. We hebben daar duidelijke en zinvollen ideeën over. Geen spoiler met zonnepanelen achterop (We hebben een heel gaaf alternatief idee).

    Er is al een naam; ‘Floki’ Volgens de overlevering de eerste Viking die bewust naar IJsland ging om zich te vestigen. In de Netflix serie “Vikings” komt Floki ook voor als innovatief botenbouwer en gaat hij ook daadwerkelijk deze trip naar IJsland maken. Hij is intelligent, eigenwijs, eigenzinnig en heeft principes. Daarnaast is Floki een naam voor zowel meisjes als jongens dus wat ons betreft zeer passend voor dit schip wat we ermee willen en het past ook wel goed bij SlimSchip als bedrijf.

    We zijn zoals eerder aangegeven volop bezig met plannen, zo hebben we al een beetje geëxperimenteerd met een 3D scan van het interieur, de werf waar ze gebouwd werd is in 2015 failliet gegaan en we hebben geen tekeningen. (U wel?, laat het ons weten!). We gaan in ieder geval op deze site een blog bijhouden met de vorderingen. Misschien maken we een Youtube kanaal maar dat is een hele hoop moeite en daar hebben we geen ervaring mee.

    Uiteraard moet Floki te zien zijn, Overal zijn er havenfeesten en andere evenementen (Hiswa te water), Daar willen we graag een unieke verschijning zijn en de aandacht trekken voor wat er technisch mogelijk is. Het is nu vooral heel veel werk, SlimSchip heeft een groeiend netwerk van installatie bedrijven waar we mee werken en missen het klussen aan boten wel. We leveren dit niet als dienst omdat we daar de tijd niet voor hebben maar zo’n project als dit kunnen we zeker aan!

    Volg ons! en …. wordt vervolgd.