Het is weer tijd voor een update, al is het een korte. Er zijn een heleboel kleine dingetjes gebeurd die nodig waren en ondertussen gaan we door met het ontwerpen en plannen van de updates.
Motor
Als je een boot koopt welke niet nieuw is moet je altijd maar een beetje afwachten wat de staat van alles is. Wat betreft de motor waren er wel een paar zaken die we even moesten bekijken. Gezien de leeftijd en de draaiuren vond ik het wel belangrijk even te kijken naar de diesel injectoren. Deze hebben we dan ook gedemonteerd en even op de injector tester geplaatst. De openings druk was keurig bij alle vier, geen rare lekkage en het sproeipatroon was ook in orde. Nu hadden we wel een diesel lekkage en bij het demonteren van de leidingen tussen de brandstofpomp en de injectoren bleek een van de wartels los te zitten. Het was moeilijk om te zien waar de lekkage precies zat, maar precies die wartel zit ook een beetje op een rot plek. We wachten even op wat nieuwe koperen ringetjes die we besteld hebben voor de brandstof retour leiding en als die binnen zijn kunnen we alles afwerken en kijken of ook de lekkage opgelost is.
Watertank
De vorige eigenaar had de watertank aan de binnenkant van een nieuwe voedselveilige coating voorzien. Echter de mangat deksels waren niet terug gezet. Dat kon ook niet direct want de gaten waar de boutjes voor de deksels mee vast zitten zaten ook vol met de coating. Alles bij elkaar waren dat 72 M10 gaten die even met een tap moesten worden schoongemaakt. Dit bleek best wel een rotklusje! Naast een vreemde zithouding moest ik ook wel een beetje creatief zijn met onderdelen uit een doppendoos omdat het wringijzer ervoor zorgende dat ik de tap niet kon ronddraaien. De vloer zat in de weg. Ook hebben we inmiddels de capacitieve tankmeter met NMEA2000 van Veratron binnen. Deze zijn geschikt voor drink- en vuilwater tanks en kun je heel mooi op de juiste lengte maken. Via dipswitches kun je het tanknummer en het type tank instellen. Mooi product en uiteraard te koop op onze site.
Krabpaal
Veel van het werk gebeurt in het weekeinde, nu is het deze winter niet heel koud geweest, maar wel lang fris zullen we maar zeggen. Nu doet de kachel aan boord het heel goed. Maar we zijn ook wel een tijdje niet geweest. Één van de dingen die jullie uit eerdere berichten weten is dat we ook Youp en Kiwi mee nemen en dat heeft wel wat consequenties. Omdat Kiwi zijn krabpaal miste, vond hij het leuk om de rugleuning van de bank te gebruiken en de oplossing is een beter alternatief bieden. Na enig denken heb ik de paal onder de mast ook voorzien van een geschikt stuk touw tot de onderkant van de tafel die daar ook aan vast zit. Een klein gaatje boren, schroefdraad erin tappen en het touw vast zetten met een boutje en een ringetje. Youp en Kiwi heel blij met deze aanpassing! En het ziet er netjes uit.
Vervolg
Uiteraard gaan vrolijk verder met het moderniseren, binnenkort maar even de nieuwe naam uitsnijden op de snijplotter, uiteraard ook wat reclame. Er is heel veel onderzoek gedaan naar wat we allemaal gaan doen met het elektrische systeem en de navigatie apparatuur. Maar één van de eerste dingen is toch wel de stuurautomaat. Verder ligt er al een DC/DC converter klaar om de NMEA2000 bus te voeden met 12V vanuit de 24V service accu’s en binnenkort ook wat meer informatie over de 8 BOS-AG LE-300 lipofe4 accu’s die zijn geplaatst naast de Varta loodAccu’s. We twijfelen nog welke lader/omvormer we gaan plaatsen en dat is toch wel een belangrijke vervolgstap. Het wordt of een Combimaster 24/3000 of een Mass Combi Pro 24/3500. De tweede is wel flink duurder en er zijn nog wel wat beslissingen te nemen. De Combimaster is of masterbus of CZone en de Pro is alleen masterbus. We gaan toch naar beide met een bridge ertussen maar ik vind 3000W 220 net even te krap etc. Zeker omdat ik ook wel een goed gevoel heb bij een inductie kookplaat. Het is ook wel weer een optie om daarvoor een aparte omvormer te plaatsen.
Wordt uiteraard vervolgd! Tot de volgende.