Geplaatst op

Tramalante di Motore

Geen idee of het goed Italiaans is maar het is een zinnetje wat is blijven hangen uit mijn jeugd. Ik stam nog uit de tijd dat je, als je een nieuwe auto kocht, je hem voorzichtig moest inrijden en na 1000km terug moest naar de garage. Iedere 5000 km een beurt, smeernippels op de assen en in een tochtige oude loods, naarst je vader stond om te kijken, hoe hij een spatbord stond uit te deuken.

De motor van Floki was ook zo’n dingetje, op zich goed maar ik heb zo maar het idee dat ze een langere tijd op de kant heeft gestaan en het minimale is gedaan om haar op zijn minst verkoopbaar te maken. Het beste onderhoud voor boten is: varen.

De diesel inspuitpomp is zo’n mechanische draak. En deze lekte aan alle kanten. Er liep dus net zoveel diesel de bilge in langs de pomp als door de leidingen naar de injectoren, verre van optimaal en diesel kost natuurlijk niks maar Den Haag is duur ;). Ik was al begonnen en had alle pakkingen vervangen.

Bij het demonteren was het hele binnenwerk eruit gevallen. Vorige week had ik hem wel weer op het blok geklust en nu was het tijd om het af te monteren. Zo gezegd zo gedaan zou je zeggen, nou niet dus.
De procedure staat in het werkplaats handboek, bij de boot zat een Duitse versie, mij best. Dat is dus een handboek voor series 31,32,41,44 en weet ik allemaal meer. Typisch Volvo maar het is nog erger. Precies op het punt dat je wat specifieke gegevens nodig hebt verwijzen de naar “technical details” dat is dus geen hoofdstuk maar een totaal ander boek! Ik zoeken op internet, en zoeken. Uiteindelijk wel ergens gevonden en ja hoor, de instelling is 1,37mm +/- 0,02mm. Nu had ik uiteraard al een afstel set voor o.a. Bosch injectorpompen gekocht. In het handboek wordt verwezen naar een speciaal stuk gereedschap en dat zat daar bij. Een pennetje wat je door een gaatje in het motorblok steekt en dan draai je met de hand de motor rond, valt het pennetje naar beneden en blokkeert de boel dan staat de motor met cylinder één op het hoog dode punt, welke van de twee (4 takt), weet niemand en daar staat verder niets over in het handboek.
Met het pennetje in de hand op zoek naar het gaatje, niks… echt zo’n WTF momentje (sorry). Het hele blok afgezocht en gewoon nergens een referentie naar de “0” stand van de krukas. Wat nu? even denken… 4 takt hoe zat dat ook alweer, inlaatslag, compressie slag, Boem!, uitlaatslag. Dus de uitlaatklep gaat dicht en net voor dat de inlaatslag begint begint de inlaatklep open te gaan, heel even zijn ze allebei dicht. Injector eruit, een staafje (had ik over van de capacitieve tank meter die ik ingekort had voor mijn watertank), klemmetje erop uit de gereedschapskist en door het gat van de injector en zo kon ik ook nog zien waar de zuiger stond.
opgelost. Het speciale klokje met adapter op de pomp gezet en de pomp afgesteld op exact 1,37mm. Alle leidingen er weer op, en ontluchten, klaar… starten maar. Niks, geeneens ook maar iets van ontbranding. Wat oh wat heb ik over het hoofd gezien?

Ga niet zoeken op YouTube naar “TMD31A “ dan vind je een hoop maar niet wat er binnenin de injectie pomp gebeurt, maar na zoeken op “Bosch 046 414 032” blijkt dat dezelfde pomp ook op die vierkante landrovers “200/300TDI” zitten. En daar is wel genoeg over te vinden. Allemaal filmpjes van hoe je meer vermogen uit je blok kunt krijgen maar niet echt iets zinnigs over wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben bij het weer in elkaar zetten. Dat had ik gedaan op basis van een “exploded view”. YouTube gaat wel voor je op zoek naar vergelijkbare filmpjes en ik vond er eentje van een Amerikaan die de truck van zijn broer aan het repareren was. En bij het monteren van de pomp vertelde hij; let op dat je dit plaatje goed om monteert. Op zich zie je er niet zo veel verschil aan, maar 50% kans dat dat dus precies verkeerd om zat.

Nummer 29 zat dus verkeerd ……


Na een nachtje slapen hup pomp er weer af, ding uit elkaar en jawel hoor het zat 180° gedraaid tov het referentie puntje op de as. Zucht. Weer het hele gedoe met het stangetje, vingers op de kleppen, pomp afstellen, alles weer monteren, leidingen ontluchten, broem! Nog voor de wartels van de branstofleidingen dicht gezet waren liep de motor al. Snel de zeewater afsluiter open. (Zet die dicht want anders pomp je je uitlaat systeem zo vol dat het de motor in kan en je impeller kan ook niet te lang zonder water). Vervolgens de motor rustig laten lopen en de lekkage van de inspuit pomp was weg! Ook weer opgelost!

Ook heeft “Floki” eindelijk de naam op de romp gekregen, op de spiegel zat nog de oude naam met plakletters, kogel hard en goed vast. Met de waterkoker er maar heet water langs gegoten en ik kon de letters er zo afhalen. Twee namen op een boot is geen optie, zal wel iets met bijgeloof te maken hebben maar als het ongeluk brengt ….

Het is natuurlijk de demo boot van SlimSchip, er is nog een lange weg te gaan maar omdat ik een snijplotter heb en de logo’s van de merken die wij voeren in vector formaat kon vinden heb ik deze ook op de romp gezet. Onder de stootrand komt nog wat groter “SlimSchip.nl” maar ik wilde eerst dit maar doen.

SY Floki


Nu de motor het weer doet, kunnen we ook de andere kant beplakken!

Verder heb ik de handleiding van de rolfok installatie gevonden en weet ik wat er mist (vorige eigenaar had dat al aangegeven). Deze onderdelen zijn prima zelf te maken, het is een ring en een busje voor de veer, dat moet even op de draaibank gedaan worden. Genoeg te doen! Maar er zijn weer wat dingetjes van de lijst. Tot de volgende!