Veel scheepseigenaren die een nieuwe kaartplotter of eigenlijk een multi functioneel beeldscherm hebben of willen aanschaffen zien dat er tal van nieuwe mogelijkheden zijn. Dit is duidelijk te zien aan het success van de producten van Yacht Devices.
Via onze dealers krijgen we met regelmaat klanten die een motor willen koppelen aan hun NMEA2000 systeem, wij vragen dan altijd naar het bouwjaar en typenummer van hun motor. Heel vaak is de motor echter volledig analoog. De motor koppelingen van Yacht Devices werken echter alleen met motoren met digitaal motor management.
Vooral de kleinere motoren van Yanmar en Vetus zijn populair maar volledig analoog, zij concurreren op prijs met bijvoorbeeld de bekende Volvo D1-20/30 motoren. Echter de Volvo motoren zijn wel digitaal.
SlimSchip komt binnenkort met een nieuwe leverancier die o.a. een motor interface maakt met een advies prijs van +/- € 250,- de instellingen doe je via WiFi, gewoon met je smartphone en de ondersteuning van sensoren op het motorblok is zeer uitgebreid.
Het kan zijn dat een oliedruk sensor bijvoorbeeld alleen een alarm uitgang heeft, deze kun je wel vervangen door eentje die naast een “lage druk” alarm ook een druk waarde uitgang geeft, het zelfde geld voor andere sensoren. maar dat is een keus van de klant zelf. Het is redelijk eenvoudig te installeren en als je plus en min uit elkaar kan houden, zou het te doen moeten zijn. Ervaring met een multimeter en er eentje bij de hand hebben kan handig zijn. Het toerental kan op verschillende manieren en is ook niet lastig. In principe krijg je digitaal wat je nu analoog ook hebt.
We hebben de afgelopen tijd een aantal mensen verteld dat er iets aan zat te komen en onze site in de gaten te houden. SlimSchip is met deze leverancier bezig om de punt op de “i” te zetten. Er komt er eentje aan die we gaan installeren. Als alles goed gaat (Corona maatregelen) is dit product leverbaar binnen een paar weken. Uiteraard houden wij u hier op de hoogte!
Heel mooi zit ik al lang naar uit te kijken er zijn al veel systemen maar veel te complex .laat even weten wanneer het beschikbaar is . Ik zag dat de fabriekant hem al niet meer op voorraad had ( geen kinderziektes hoop ik).
Mvg leo
Beste Leo,
Wij hebben er op dit moment één, Die is voor intern gebruik. SlimSchip vind het belangrijk dat wij de producten goed kennen voordat klanten er mee aan de slag gaan, ook aan de klanten die via onze dealers kopen, uiteraard weet ik nog niet welke het product gaan voeren.
Je hebt gelijk wat betreft complexiteit, ingrijpen op de kabelboom van de motor is technisch en niet voor iedereen weggelegd. Echt heel moeilijk is het niet als je het schema van de motor hebt. We gaan proberen om specifieke informatie te verzamelen voor bekende motor typen, zeker bij de kleinere Vetus en Yanmar motoren is de vraag groot. Voorbereiding is belangrijk bij installatie en als wij het type motor weten (bouwjaar, compleet type nummer, serienummer) en welke instrumenten er aangesloten zijn (foto van de voorkant van de bediening). Wij kunnen dan een ontwerp maken voor het aansluiten en dat dan op de site publiceren voor anderen, tenminste dat is het plan. Uiteraard zijn er ook bedrijven die de installatie uit kunnen voeren.
Op moment van schrijven is een levering onderweg, die verwachten wij begin volgende week binnen, een deel daarvan is reeds verkocht. We zijn echter voorzichtig, de huidige situatie valt samen met het begin van het seizoen. Er is voldoende voorraad. Als wij geen voorraad hebben dan is de levertijd ongeveer één week. Op dit moment bestellen wij iedere week en houden onze klanten op de hoogte.
Stuur ons het type van de motor zoals boven aangegeven, indien beschikbaar een digitaal kopie van het werkplaats handboek (of een link) deze zijn vaak goed te vinden op internet en als je deze al hebt dan scheelt ons dat zoeken. Wij gaan dan de aansluitingen van de SmartEMU in het schema intekenen. De kleuren van de kabels maken het dan relatief éénvoudig. Als het kan geven we advies over een betrouwbare montage in jouw situatie. Durf je het dan toch niet zelf en je kunt niemand in de buurt vinden die kan helpen, dan is er vast een service bedrijf in de buurt, wij kennen er een hele boel. Uiteraard is het per installatie anders maar wij verwachten dat een gemiddelde installatie in een dagdeel kan worden gedaan.
Als er vragen zijn, mail of bel ons!