Nu de motor weer in orde is (Ik moet de warmtewisselaar nog schoonmaken) ben ik aan de slag gegaan met de volgende klusjes. Één van de dingen die nodig waren was het dek schoonmaken. Bij aanschaf was het dek al vuil en het is tijd om de kit naden aan te pakken. Dat doe je natuurlijk niet met een dek dat naast gewoon vies ook een flinke laag alg aangroei heeft.
Een Teak dek is mooi maar heeft ook nadelen, zelf had ik niet echt ervaring met het hebben van een schip met een Teak dek. Maar bij het meevaren met anderen vond ik het altijd wel een plezierige ervaring, goed antislip onder alle omstandigheden en gewoon mooi. Op Playbuoy, onze vorige boot had ik de banken voorzien van kunst teak, daar was ik heel blij mee. eigenlijk geen onderhoud, makkelijk schoon te houden en niet glad als het nat was. Nu echter moest ik me gaan verdiepen in het onderhoud en schoon maken van het dek. Hoe je het moet kitten is makkelijk te vinden maar over het schoonhouden of maken zijn de meningen verdeeld. Er zijn verschillende middeltjes te koop en verschillende manieren om het te doen. Over het algemeen is iedereen het er over eens dat je voorzichtig moet zijn en geen hogedruk spuit moet gebruiken maar verder is iedereen het oneens met elkaar.
Na veel research heb ik voorzichtig wat proefjes gedaan. 3M heeft een soort klittenband handvat waar je scotch-brite pads op kunt plaatsen, deze zijn er in verschillende kleuren. Dat leek me wel wat. Een hele zachte bezem leek mij ook handig. En omdat veel mensen zeewater gebruiken en ik op zoet water lig een flink pak zeezout om maar eens te beginnen (Zelf zeewater maken). aan boord waren al diverse borstels aanwezig met harde haren, zachte haren etc.
Ik had een beetje de hoop dat met zout water de algen wel dood/los zouden gaan, maar dat viel heel erg tegen. Dat werkt gewoon niet en mechanisch verwijderen was toch wel de enige oplossing.
Op de bovenstaande foto zie je het verschil van hoe het was en hoe het is geworden. Het kaasmesje uit de bestekla bleek een hele goede methode om De hele dikke alg lagen te lijf te gaan en ook de hoekjes tussen de kikkers en andere moeilijke plekjes schoon te krijgen. Daarna met een kwast Teak Cleaner & Brigtener van Starbrite erop aanbrengen, in laten trekken en dan met de Scotch-brite in cirkels (en zoveel mogelijk dwars op de nerf) boenen. Voor het verschil had ik op het achterdek een stuk onbehandeld gelaten.
Op deze foto zie je het resultaat na het schoonmaken, voor verdere behandeling met de cleaner. Omdat je het nat moet doen en vervolgens pas echt ziet als het droog is lukt dat niet in één keer.
De kit is op een paar plaatsen heel slecht, of zelfs gewoon weg. dus dat is de volgende stap, het dek is aardig versleten maar nog goed genoeg. Na het opnieuw kitten moet je toch schuren en daarna ben ik van plan om het onderhoud te doen met een twee fase systeem, De eerste fase is zuur en de tweede fase is basisch wat het zuur neutraliseert. Ik heb heel bewust daar nu niet voor gekozen omdat het dek her en der licht lekt (dat kan niet anders).
Ook heb ik nog de hydraulische stuurinstallatie nagekeken, deze lekte in de stuurkolom, daarna bijgevuld en wat pakkingen gemaakt van EPDM rubber (2mm vijverfolie) want er kwam een beetje regenwater naar binnen.
Ook ben ik begonnen met het volgende project, in een volgend blog meer maar Ik ben het originele motor paneel aan het vervangen door een VMH-70 van Veratron. een nieuw product dat geschikt is voor eigenlijk alle motoren, J1939, analoog of NMEA2000 motor data. Dat beschrijf ik de volgende keer.